کاربرد مکانیکال سیل

مزایای مکانیکال سیل

مکانیکال سیل ها در مقایسه سیستم های آب بندی و پکینگ که در گذشته مورد استفاده قرار می گرفتند دارای مزایای زیادی هستند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می شود.

 نشتی سیال : نشتی سیال در هنگام استفاده از مکانیکال سیل کاهش محسوسی پیدا می کند.
هزینه تعمیرات و نگهداری روزمره : استفاده از مکانیکال سیل سبب می شود هزینه ی تعمیر و نگهداری کاهش پیدا کند.
آلودگی محیط زیست: مزیت دیگر استفاده از مکانیکال سیل به عنوان سیستم آب بندی، کاهش آلودگی های زیست محیطی است.
هزینه های تعمیراتی : استفاده از مکانیکال سیل هزینه ی تعمیراتی ناشی از تخریب قطعات اصلی پمپ (محور (Shaft) و پوسته (Casing)) را کاهش محسوسی می دهد.

یکی از پر مصرف ترین قطعات استهلاکی در صنعت پمپاژ مکانیکال سیل یا فیبر و فنر است. مکانیکال سیل یا سیل مکانیکی ابزاری است که برای جلوگیری از نشتی مایعات از سیستم‌ های آبرسانی استفاده می‌ شود. مکانیکال سیل از دو سطح صاف تشکیل می‌ شود که یکی بر روی کاسه پمپ ثابت است و دیگری در امتداد محور گردش قرار می‌گیرد. مکانیکال سیل ممکن است که برای خیلی از افراد ابزاری غریب به نظر برسد، اما باید گفت یک از مهم‌ترین ابزارهایی که برای در تأسیسات آبرسانی واحدها مورد استفاده قرار بگیرد. به مکانیکال سیل ابزار آب بند مکانیکی هم می‌گویند.

مکانیکال سیل ها بسته به نوع سیال، نوع پمپ، درجه حرارت، شرایط کاری، ویسکوزیته سیال و سایر عوامل دارای مدل های متعددی می باشد. جنس مکانیکال سیل انتخابی نیز به عوامل ذکر شده بستگی دارد.فشار محصول پمپ شونده و نیروی مو ئینگی، لایه نازکی از مایع را برروی سطوح سیل مکانیکی قرار می دهد که منجر به روان کاری سطوح می شود. سیل ها اگر در شرایط خشک کار کنند دچار آسیب دیدگی سطوح آن می شود.