آب بند مکانیکی

آب بند مکانیکی

مشکلات پکینگ ها از قبیل نیاز به سفت کردن ، نشتی زیاد آنها ، آسیب آنها به شافت و بوش و موارد دیگر باعث کاربرد زیاد آب بند مکانیکی شده است .

در اغلب خودروهای سبک ۶ آب بند مکانیکی وجود دارد .

• درپمپ رادیاتور
• در پمپ سوخت
• در پمپ روغن
• پمپ هیدرولیک فرمان
• پمپ آب پاش برف پاک کن
• کمپرسور تهویه هوا

در آشپزخانه نیز در ماشین ظرف شویی ، همزن ، کمپرسور یخچال و همچنین دو آببند در ماشین لباسشویی وجود دارد .
تبدیل پکینگ پمپ به آب بند مکانیکی باعث بهبود راندمان پمپ می شود که در نتیجه ظرف مدت کوتاهی سرمایه گذاری انجام شده بازگشت می شود . فضایی که آب بند مکانیکی اشغال می کند به همان اندازه پکینگ است .
آب بند مکانیکی پمپ آب یک خودرو در معرض ارتعاش ، تکان ، مواد شیمیایی و حتی ذرات معلق است ، اما بدون مشکلی ۱۰ تا ۱۵ سال کار می کند .
آب بند مکانیکی بالانس شده در سال ۱۹۳۳ ساخته شد که در مقابل فشار بالاتری می توانست مقاومت کند و دمای ایجاد شده بین دو سطح را کاهش می دهد .

آببند مکانیکی به موازات توسعه الاستومر ها پیشرفت کرده چرا که اورینگ هایی ساخته شد که عمر نگهداری ، مقاومت به مواد شیمیایی و محدوده تحمل دمایی و فشاری بالاتری داشتند .سازندگان آببند های مکانیکی آنها را برای حداقل ۵ تا ۱۰ سال طراحی می کنند . اکثریت آنها می توانند تا ۴۰ هزار ساعت کار کنند .

 

 

آب بند مکانیکی باید در سه نقطه انجام شود :

• بین سطوح ثابت و دوار آببند
• بین قطعه ثابت و محفظه آببندی پمپ
• بین قطعه دوار و شافت یا بوش پمپ

آب بند مکانیکی تکی ، نابالانس داخل نصب شده

آب بند مکانیکی تکی روی شافت یا بوش داخل محفظه آببندی و پمپ نصب می شود . مایع پمپ شونده در تماس با همه قطعات آببند است و سطوح را نیز روانکاری می کند . فشار داخل پمپ روی سطوح اعمال می شود تا آنها را باهم نگه دارد و تا حدود 200psig را آببندی می کند . این رایج ترین نوع آببند مکانیکی برای مایعات تمیز و بدون کریستال است . یک خط از تخلیه پمپ به محفظه آببندی کار خنک کاری اضافه تری را انجام می دهد . برخی خط مکش متصل به هد بخار پایین را ترجیح می دهند .

آب بند مکانیکی تکی نابالانس ، بیرون نصب شده

فنر و عناصر محرک بیرون از مایع پمپ شونده هستند ، این مکانیکال سیل باعث کاهش مشکلات مرتبط با خوردگی و انباشت مواد رسوبی پمپ شونده روی فنر ها می شوند . این نوع مکانیکال سیل در صنایع غذایی رایج است ، فشار به حدود 35psig محدود می شود . نصب ، تنظیم و نگهداری این مکانیکال سیل آسان است .

آب بند مکانیکی تکی ، بالانس شده داخلی

این مکانیکال سیل بالانس شده بار اعمالی به سطوح را مطابق با فشار داخلی پمپ تغییر می دهد . این محدوده فشار آببند مکانیکی را گسترش می دهد .این نوع مکانیکال سیل در محدوده 600psig خوب عمل میکنند و گرمای کمتری نسبت به نوع نابالانس تولید می کنند و در صنایع پالایش نفت و صنایع عمومی که برخی مایعات در معرض تبخیر هستند رایج هستند .

 

 

آب بند مکانیکی تکی بالانس شده خارجی

این نوع مکانیکال سیل برای فشار 150psig مجاز می باشد . همینطور دیگر امتیازات آببند های خارجی را دارد .

اثر بالانس

مفهوم بالانس در آب بند مکانیکی بالانس مکانیکی نیست بلکه ارتباط بین نیروهایی است که تمایل دارند سطوح را از هم باز کنند و نیروهایی که تمایل دارند سطوح را ببندند . اکثر سازندگان این نوع آببند مکانیکی را توصیه می کنند .

آب بند های مکانیکی کارتریجی

مکانیکال سیل کارتریجی طوری طراحی شده اند که قطعات روتاری و ثابت ، فنر ها و آببند های ثانویه ، گلند ، بوش ها و همه قطعات دیگر در یک واحد مجتمع هستند . یعنی به جای اینکه چندین قطعه تکی باشند همه در یک قطعه نصب شده اند .

امتیازات آب بند مکانیکی کارتریجی

• در کارخانه نصب میشود
• کاهش زمان نصب
• تجربه فنی کمتری می خواهد
• تعمیرکاران دچار سردرگمی در ابعاد نصب نسبت به تنش فنر و بار سطح نمی شوند .
• هزینه نصب کمتری دارند

آب بند مکانیکی دوگانه

مکانیکال سیل دوگانه در موارد زیر کاربرد دارد :

به عنوان کنترل زیست محیطی در کاربردهای آببندی سخت و مشکل
جبران شرایط کارکردی خاص
مایعات گران قیمت
مایعات انفجاری
مایعات سمی
مایعات فرار

 

 

نصب به عنوان آببند یدکی

بسیاری از کارخانه ها از آببند مکانیکی دوگانه استفاده می کنند زیرا :

• آب بند مکانیکی دو گانه را می توان قبل از تایید آببند برای ورود به انباردار تست کرد .
• آب بند مکانیکی دوگانه را می توان قبل از نصب ، تست خلا یا فشار گرفت .
• در کاربرد های آسان ، بواسطه تعویض این آببند ها تنها در یک نصب هزینه نت را کاهش می دهند .

آببند دو گانه پشت سر هم

در این نوع مکانیکال سیل سطح هر دو واحد روتاری در یک جهت است ، این آببند مکانیکی برای فشار های خیلی بالا توصیه می شود ، سیستم پشتیبان و لذا سطح بین دو آببند ، باید در ۱/۲ فشار محفظه آببندی داخل پمپ فشار بگیرد .

آب بند مکانیکی دوگانه پشت به پشت

این نوع مکانیکال سیل که سطوح آن پشت به پشت هستند فشاری بالاتر از فشار داخل محفظه آببندی می گیرد .
برای مایعات سمی ، انفجاری ، گرانقیمت ، خطرناک و فرار توصیه میشوند . مهم است که فشار آببند بالاتر از فشار مایع پمپ شونده داخل محفظه آببندی باشد .
برای رسیدن به امتیازات این آب بند مکانیکی ضروری است گیجی که مشخص کننده فشار واقعی محفظه آببندی است نصب گردد . از سنسور ها و ترانسمیترهایی می توان برای مانیتور و عکس العمل روی تغییرات فشار استفاده کرد . یکی از آببند می تواند خراب شود بدون اینکه تولید هدر رود یا نشتی ایجاد شود . این آببند باید به یک واحد پمپاژی وصل شود .

آب بند دوگانه روبه رو

این چیدمان آببند کاملا تطبیق پذیر و چند کاره است . بسته به نوع چیدمان لوله کشی سیستم پشتیبان ، این نوع آببند برای محدوده گسترده ای از کاربردها توصیه می شود .
با توجه به اینکه سیستم پشتیبان آن فشاری بالاتر از فشار محفظه آببندی دارد این آببند دوگانه برای مایعات خطرناک و سمی کاربرد خوبی دارد ( مانند آببند دوگانه پشت به پشت )
اگر سیستم پشتیبان تا ۱/۲ فشار محفظه آببندی فشار داشته باشد ، این آببند می تواند از عهده فشار های بالاتر برآید حتی اگر یکی از آببند ها خراب شود . سیستم پشتیبان با فلوی اجباری نباید تحت فشار باشد ، آن آببند خوبی برای حل برخی مشکلات طراحی و کارکردی سیستم پمپاژ می شود .

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *