آب‌بندی مکانیکال سیل

آب‌بندی مکانیکال سیل

آب‌بندی مکانیکال سیل یکی از بهترین و ایمن‌ترین روش‌های آب بندی موجود است که برای جلوگیری از نشت سیالات استفاده می‌شود.

آب‌بندی مکانیکال سیل دارای دو سطح صاف است:

سطح اول، بر روی کاسه پمپ ثابت شده است.
سطح دوم، بر روی محور پمپ قرار دارد و متحرک است.

روان کاری این دو سطح به این صورت است که لایه‌ی نازکی از مایع بر روی سطوح سیل قرار گرفته و عملکرد آن‌ها را بهبود می‌بخشد.
هیچ وقت نباید مکانیکال سیل را خشک نگه داشت زیرا آسیب‌های جدی به آن وارد می‌شود.

مزایای آب‌بندی مکانیکال سیل نسبت به پکینگ

میزان نشتی از پمپ به حداقل خود می‌رسد:

برای خنک‌کاری آب بندی پکنیگ، حتما باید مقداری نشتی مجاز از محفظه پمپ وجود داشته باشد.
در صورتی که در مکانیکال سیل چنین چیزی نیاز نیست، در نتیجه آب‌بندی مکانیکال سیل در صورتی که سیال باارزشی داشته باشیم، بسیار مناسب است و نشتی به حداقل خواهد رسید. علاوه‌ بر این، با آب‌بندی مکانیکال سیل ، سیالات خطرناک و سمی را نیز می‌توان از آسیب رساندن به محیط کاری‌شان حفظ کرد.

آب‌بندی مکانیکال سیل سايشي

محور يك پمپ حركت هاي شعاعي و محوري را كه به علت تلرانسهاي مربوط به ياتاقانها ؛ارتعاشات و همچنين بروز انحراف در محور بوجود مي آيندرا تحمل خواهد كرد.علاوه براين چون نگه داشتن دو صفحه در حالت توازي مطلق در آب بند مكانيكي نيز مشكل است اين خود به دليل حركات صفحات بوده كه در اثر عوامل زير بوجود مي آيد:
*تلرانسهاي مربوط به تجهيزات ونصب
*رشد حرارتي
*عدم هم راستايي در محور ويا كرنش لوله(تغيير بعد نسبي)
براي اينكه صفحات آب بند به موازات يكديگر نگه داشته شوند؛لازم است تا فنرها با توجه به حركت محور ،آب بند را تنظيم نمايند.
اگر دراين شرايط از يك الاستومر بين سطح دوار و محور استفاده شود؛آنگاه اين قطعه برروي محور بسمت جلو ويا عقب ميرود.حركت اين قطعه باعث پوليش كاري سطح محور گرديده و در صورت تكرار، اين حركت باعث خواهد شد كه پوشش محافظ برروي محور در مقابل اكسيداسيون از روي آن برداشته شود.
برداشته شدن اين لايه محافظ از روي محور باعث ميگردد كه در آن نقطه و برروي محور يك شيار ايجاد شود.اين شيار باعث بروز نشتي گرديده و در صورتي كه اين پديده تكرار شود آنگاه بايد نسبت به تعمير يا تعويض محور اقدام كرد.
جهت جلوگيري از بروز اين مشكل مي توان از يك بوش فلزي (sleeve) برروي محور استفاده كرد و اين بوش بعنوان فداشونده عمل كرده و پس از بروز ايراد ميتوان بجاي تعويض محور نسبت به جايگزيني اين بوش اقدام نمود. (همانند بوشي كه در محفظه آب بندي بكار مي رودو قبلا توضيح داده شد)
اما تنها روش مرتفع نمودن ايراد خوردگي ناشي از سايش(fretting corrostion)حذف حالت ديناميكي آب بند ميباشد.
امروزه بيشتر سازندگان آب بندهاي مكانيكي؛آب بندهاي خود را تحت عنوان آب بندهاي بدون سايش (non-fretting seals) توليد مي كنند كه اين كار باعث جلوگيري از خوردگي ناشي از سايش در قطعات پمپ مي گردد.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *