آب بند مکانیکی

آب بندی مکانیکی

برای جلوگیری از نشت مایعات یا سیالات مختلف به بیرون از پمپ ها از قطعه ای به نام آب بندی مکانیکی استفاده می کنند. آب بند تحت شرایطی مانند فشار بالا و دما و یا سرعت بالا انجام می شود، حتی در زمان هایی که سرعت نشتی نیز ناچیز است می توان کار آب بندی مکانیکی را توسط آب بند مورد نظر انجام داد. از آب بندی مکانیکی در تمامی پمپ هایی که شفت آنها درون هوزینگ و یا یک محفظه ثابت می چرخد استفاده می شود، به عبارتی می توان گفت که اکثر تجهیزات مکانیکی که با آب سروکار دارند در آنها از آب بندی مکانیکی استفاده می شود.

آب بندی مکانیکی از اجزا و قطعات حساسی تشکیل شده است که دارای دو سطح صاف بوده و یکی از این سطح ها ثابت و سطح دیگری متحرک می باشد که لازم به ذکر است که سطح صاف آب بندی مکانیکی بر روی کاسه پمپ قرار می گیرد. یکی از نکاتی که در مورد سطح های ثابت و متحرک آب بند باید به آن توجه شود عدم خشکی این سطح است که اگر این سطح دچار خشکی گردد پمپ به خوبی کار نمی کند یا از کار می افتد. برای این منظور نیاز است تا یک فیلم مایع در بین صفحاتی که در تماس هستند قرار بگیرد تا بتوانند مایع روان کننده را در حد نیاز بر روی دو سطح برساند. جالب است بدانید شکافی که بین صفحات آب بند وجود دارد در حد 75 میکرون بوده که این عدد یعنی اینکه این شکاف از موی انسان نازکتر است. ذرات آلاینده نمی توانند به سطوح آسیب وارد کنند زیرا مقدار نشتی آنها در حد خیلی کم است و به صورت بخار به نظر می آیند.

آشنایی با انواع آب بندی مکانیکی

• آب بندی مکانیکی آکاردئونی
• آب بندی مکانیکی با فنر موجی
• آب بندی مکانیکی یک فنره و چند نفره
• آب بندی مکانیکی کارتریجی یک و دو مرحله ای

یکی از موادی که در ساخت آب بند از آن استفاده می شود کربن است که این ماده به دلیل داشتن مقاومت زیاد و ضریب انتقال حرارتی بالا کارایی فوق العاده ای دارد. یکی از آب بند هایی که وجود دارد ، نام آن گرافیت است که به دذلیل داشتن ماده ذغال نقش مهمی در روانکاری دارد که این ماده خود خاصیت روانکاری خودکار دارد و ساختار آن را نیز فلزاتی مانند آنتیموان و برنز و رزین تشکیل می دهد که این مواد نیز در برابر مواد شیمیایی و فشار و دمای بالا مقاومت دارند. نوع دیگری از آب بندی مکانیکی را نیز می توان از لحاظ نوع بارگذاری مکانیکی نام برد که به آنها آب بندی مکانیکی فشاری و دنباله می گویند. یکی از مزایای مهمی که آب بندی مکانیکی دارد این است که اجازه نمی دهد ذرات آلوده به درون آب های لوله کشی نفوذ پیدا کند که این مسئله خود می تواند به سلامت افراد در این زمینه کمک زیادی کند.

مزایای استفاده از آب بندی مکانیکی

• از نشت مواد گران قیمت و خورنده جلوگیری می کند و همچنین اجازه نمی دهد مواد نمشتی به پمپ و تجهیزات آن صدمه وارد کند.
• هزینه نگهداری از آن پایین می باشد.
• از نشت موادی که باعث خرابی یاتاقان ها نیز می گردد جلوگیری می کند.
• به دلیل وجود آب بندی مکانیکی ممکن است تجهیزات پمپ دچار سایش شوند به همین دلیل استفاده از آب بندی مکانیکی از این مشکل جلوگیری می کند.
• در زمان های طولانی نیاز به تعمیر و بازبینی ندارد.

این وسیله باید توانایی لازم برای آب بندی مواد فرار را داشته باشد به همین منظور می توان از آب بندهای جفتی استفاده می شود. آب بند به کار برده شده درون پمپ نباید باعث آُسیب رساندن به الاستومر دینامیک گردد و همچنین نباید به گونه ای باشد که سبب سایش شفت ها گردد. آب بند باید در شرایط غیر متراکم ساخته شود به طوری که فنرهای موجود در آن نباید با سیال ارتباطی داشته باشند. شفت در آب بندی مکانیکی باید بین حرکت محوری و شعاعی تعادل برقرار کند که این کار توسط آب بندی مکانیکی انجام می شود.

ممکن است در آب بند مکانیکی شفت دچار انحراف گردد به همین دلیل باید آب بند به گونه ای طراحی شود تا نزدیک یاتاقان ها باشد تا از ایجاد این مشکل جلوگیری گردد. آب بند نیز باید به گونه ای باشد که گرمای کمی تولید کند زیرا این گرما می تواند مشکل ایجاد کند به همین دلیل هر گرمایی که ایجاد می شود باید به صورت موثر از روی سطوح صیقلی و الاستومر عبور کند تا سبب ایجاد آسیب نگردد. الاستومر دینامیک در آب بندی مکانیکی باید قابلیت این را داشته باشند که روی سطح تمیز و یا کربنی خم شده و یا بچرخند. اجزایی که از آنها برای ساخت آب بندی مکانیکی استفاده می شود باید از لحاظ کیفیت در رده بالایی باشند و برند آنها نیز شناخته شده باشد.

نکات مهم در هنگام استفاده از آب بند

• سطوحی که قرار است بر روی آنها از آب بندی مکانیکی استفاده کنید باید کاملا تمیز باشند زیرا در صورت تمیر نبودن ممکن است این اتصال به خوبی برقرار نگردد که این خود می تواند مشکل ساز شود و باعث نشت ناخواستاه مواد به بیرون از سیستم گردد.
• سطوح آب بند باید کاملا رو به روی هم و به صورت موازی قرار بگیرند تا عملیات اتصال به درستی انجام شود.
• نیرویی که بر روی سطوح آب بندی مکانیکی وارد می گردد باید یکسان بوده و زیاد نباشد که در این صورت سبب خرابی نگردد.

برای اینکه عملیات آب بندی به صورت موثرتری انجام شود و دو سطح کاملا روی یکدیگر قرار بگیرند از ماده نرمی به نام پکینگ استفاده می شود که این ماده از جنس الاستیسیته بوده و به راحتی شکل می گیرد که می تواند از نشت سیال نیز جلوگیری کند. با توجه به توضیحات گفته شده می توان گفت آب بندی مکانیکی به منظور جلوگیری از آلودگی محیط زیست می تواند گزینه مناسب باشد زیرا اگر سیالاتی که سمی هستند به بیرون انتقال پیدا کنند سبب ایجاد خسارتی می گردند و برای سلامتی افراد نیز خطرات زیادی نیز خواهند داشت. از جمله کاربردهای مهم آب بندی مکانیکی می توان به مواردی مانند استفاده از آن در پمپ هایی که مواد خورنده مانند گل یا دوغاب را جابجا می کنند و فشار آنها نیز پایین است اشاره کرد. می توان از آب بندی مکانیکی در پمپ هایی که دارای فشار بالا بوده و برای جابجایی مواد گران قیمت به کار برده می شوند استفاده کرد.

جهت اطلاع از قیمت آب بندی مکانیکی باید متخصصان فروش این محصول ارتباط بگیرید تا شما را در این زمینه هر چه بهتر راهنمایی کنند زیرا قیمت یک محصول به عواملی مانند کیفیت مواد اولیه مورد استفاده بستگی دارد. یکی دیگر از مواردی که در قیمت آب بندی مکانیکی تاثیر زیادی دارد این است که این محصول از برندهای شناخته شده است یا نه؟ زیرا کیفیت برندهای شناخته در این زمینه واقعا عالی بوده و مشتری با خرید خود می تواند تا مدت ها از آن استفاده کند. این مجموعه فروش ازجمله مجموعه های باسابقه در زمینه خرید و فروش آب بندی مکانیکی بوده که شمامی توانید برای خرید این محصول با مشاوران ما ارتباط بگیرید تا شما را هر چه بیشتر در این زمینه راهنمایی کنند واطلاعات جامع و کامل تری در مورد آب بندی مکانیکی داشته باشید.