تولید ذغال گرافیتی

تولید ذغال گرافیتی

یکی از مهمترین اجزاء هر موتور الکتریکی، ذغال گرافیتی است که تولید ذغال گرافیتی باعث انتقال جریان الکتریسیته بین قطعات ثابت و قطعات چرخشی موتور می شود . هدایت برق و الکتریسته به قطعات متحرک موتور برقی به علت چرخش و ثابت نبودن بوسیله سیم مسی غیر ممکن است زیرا سیم و کابل به دور خودش پیچیده شده و موتور از حرکت خواهد ایستاد، بنابراین ذغال گرافیتی باعث این امر می شود، علت تولید ذغال گرافیتی این است که تنها نا فلزی است که قابلیت رسانایی و گذر جریان الکترسیته را دارد، ضمناً کربن گرافیت از فلز نرم تر است، لذا به سطح قطعات چرخشی موتور آسیبی نمیرسد و با گذشت زمان و کارکرد موتور دستگاه، سطح ذغال خورده و مصرف شده تا به پایان برسد.

بنابراین میتوان گفت که تولید ذغال گرافیتی نوعی لوازم یدکی مصرفی موتور محسوب میشود اما به دلیل اینکه تعویض آن توسط سرویسکار و تعمیرکاران انجام میشود، غالباً مردم از وجود داشتن این قطعه در داخل موتور دستگاهای برقی اطلاعی ندارند در حالیکه تولید ذغال گرافیتی در موتور لوازم خانگی مانند جارو برقی، لباسشویی، آب میوه گیری، سشوار تا موتور های عظیم جثه کارخانجات صنعتی، قطار، دینام های جوش، فن و دینام و استاترهای اتومبیل کاربرد دارد . با توجه به توضیحات داده شده به تعداد دستگاه ها و موتور های برقی، انواع و اقسام ذغال های آنها نیز در ابعاد و مشخصات فنی و اشکال مختلف وجود دارند.

ضمن اینکه کربن گرافیت مورد استفاده در ذغال های صنعتی نیز نسبت به نوع کارکرد موتور، دور موتور، قدرت موتورهای برقی، سختی و نرمی، چگالی، ضریب مقاومت و میزان هدایت برق با یکدیگر تفاوت دارند و باید از کربن گرافیت مخصوص خودش ساخته شوند که از نظر ترکیبات مواد تشکیل دهنده از قبیل کوک، دوده، پودر مس، نقره، رزین و … با یکدیگر تفاوت دارند.

تولید ذغال گرافیتی با استفاده از دستگاههای صنعتی هم راندمان و بازدهی را بالا می برد و هم امکان تولید از مواد اولیه ای غیر از چوب درختان را فراهم می کن که این خود یک امتیاز برتر نسبت به روش های سنتی است. در تولید ذغال گرافیتی با دستگاههای صنعتی هم امکان استفاده از چوب و هم ضایعات چوبی ممکن است مثلا یکی از موادی که در کشور ما از آن برای تولید ذغال گرافیتی استفاده می گردد خاک اره است که به همراه افزودنی های دیگر استفاده می گردد.